- Personeel>
Personeelsadministratie
Uw administratie als u personeel in dienst heeft
Gaat u personeel aannemen? Dan krijgt u als werkgever te maken met loonheffingen. Dat zijn premies werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet en loonbelasting/premie volksverzekeringen.
Uw administratie aanpassen
U moet:
- de dag voor de 1e werkdag van een werknemer al zijn gegevens voor de loonheffingen hebben ontvangen.
- de dag voor de 1e werkdag de identiteit van de medewerker vaststellen en een kopie maken van zijn identiteitsbewijs.
- een loonstaat maken.
Loonstaat
Voor iedere werknemer moet u een loonstaat invullen. U vult op de loonstaat gegevens in die belangrijk zijn voor de loonbelasting, de premie volksverzekeringen en de premies werknemersverzekeringen. U kunt hiervoor het model loonstaat gebruiken. U hoeft het model niet te gebruiken. Als u zelf een loonstaat maakt, moet u daarop in elk geval dezelfde gegevens zetten als op de model loonstaat.
Loonstrook
U moet ook:
- uw werknemer periodiek een loonstrook toesturen
- 1 keer per jaar een jaaropgaaf voor uw werknemer maken, waarin zijn inkomensgegevens staan.
U moet ook bijhouden welke (onbelaste) kostenvergoedingen u uw werknemer geeft.
In hoofdstuk 3 'Loonadministratie aanleggen' van het Handboek Loonheffingen vindt u wat u allemaal moet opnemen in de loonadministratie.