- Personeel>
Personeel aannemen en inhuren
Een vacaturetekst schrijven en plaatsen: 13 tips
U zoekt een nieuwe medewerker. Natuurlijk wilt u de beste kandidaat voor de functie. Maar hoe bereikt u die? Met een opvallende vacaturetekst die vindbaar is, duidelijk omschrijft wie u zoekt en aanzet tot solliciteren. Lees de tips voor het schrijven en het plaatsen van een vacaturetekst.
Hoe schrijft u een goede vacaturetekst?
1. Weet voor wie u schrijft
U schrijft de vacaturetekst voor uw ideale kandidaat. En probeert die te overtuigen.
2. Bedenk wat de functie inhoudt
Voor welke functie zoekt u een nieuwe medewerker? Een functieprofiel opstellen helpt daarbij. Het is de basis voor een goede personeelsadvertentie.
3. Bekijk hoe andere bedrijven een vacature schrijven
Doe inspiratie op bij andere bedrijven. Concrete voorbeelden helpen u bij het schrijven van uw eigen personeelsadvertentie.
4. Houd het overzichtelijk
Help de scannende lezer. En maak de vacaturetekst overzichtelijk:
- Houd het kort, maximaal 1 A4’tje
- Schrijf korte alinea’s (6 regels)
- Zet het belangrijkste vooraan in elke alinea
- Gebruik opsommingen (3 of 4 woorden)
- Gebruik duidelijke tussenkopjes (‘Als data-analist ziet je dag er zo uit’ of ‘Dit bieden we je’)
- Gebruik korte zinnen
- Plaats foto’s of een video bij de vacature op uw site
5. Spreek de lezer aan en schrijf actief
Schrijf zoals u met uw sollicitant praat tijdens een gesprek. En spreek de lezer aan met je of u. Kies wat het beste past bij uw bedrijfscultuur. Het leest ook prettiger als u de tekst actief maakt. Dus niet: ‘er wordt elke dag lunch geserveerd’. Maar: ‘je krijgt elke dag een lunch’.
6. Wees creatief
U wilt zich onderscheiden met een opvallende en unieke vacature. Vermijd dan clichés zoals ‘9 tot 5 mentaliteit’, ‘passie voor’, ‘spin in het web’ en ‘dynamische’ cultuur.
7. Kies een duidelijke functienaam
Wees specifiek. Dus niet: adviseur. Maar: communicatieadviseur. Voeg eventueel de branche of productgroep toe. En de locatie. Vermijd ruis zoals ‘enthousiast’ en ‘duizendpoot’.
8. Begin met een korte en concrete functieomschrijving
Een lezer bepaalt in een paar seconden of hij doorleest. Begin daarom direct met de functieomschrijving. Houd die kort en concreet. Leg in 6 regels feitelijk uit wat iemand gaat doen. Welke resultaten hij moet behalen. En in welk team hij komt te werken.
9. Vertel duidelijk wat de kandidaat moet kunnen
Wat voor opleiding moet iemand hebben? En hoeveel jaar werkervaring? Maar ook: welke vaardigheden en eigenschappen heeft iemand nodig? Zet de functie-eisen in een opsomming. Maar maak de lijst niet te lang. Anders denken te veel mensen dat ze niet geschikt zijn. Voorbeelden van eisen zijn:
- Hbo-opleidingsniveau
- 8 jaar relevante werkervaring
- Spreekt vloeiend Engels
- Analytisch vermogen
- Stressbestendig
10. Houd u aan de wet: sommige functie-eisen mag u niet stellen
De Nederlandse wet verplicht u tot gelijke behandeling tijdens het wervings- en selectieproces. U mag alleen functie-eisen stellen die voor de functie van belang zijn. U mag dus niet zomaar vragen naar geslacht, seksuele geaardheid, religie of politieke gezindheid. Ook mag u geen eisen stellen aan leeftijd.
11. Vertel een bondig en realistisch verhaal over uw bedrijf
Vertel wat uw bedrijf doet, en waar het voor staat. Wat is de organisatiecultuur? En de werksfeer? Vraag uw collega’s wat ze leuk vinden aan uw bedrijf. Zo weet een sollicitant waarom hij bij u wil werken. Zorg voor een duidelijk en bondig, maar ook eerlijk verhaal. U wilt niet dat u als werkgever toch tegenvalt.
12. Geef aan wat u de kandidaat biedt
Som in een paar bullets de primaire arbeidsvoorwaarden op. Zoals loon, werktijden en vakantiedagen. Maar ook de secundaire arbeidsvoorwaarden. Bijvoorbeeld verlofregelingen of pensioenregelingen. En vergeet niet te vermelden om wat voor contractduur het gaat. Is het een tijdelijk of vast dienstverband? En gaat het om een parttime of fulltimebaan?
Noem ook de doorgroeimogelijkheden
Zo biedt u niet een baan aan, maar een carrière.
13. Zorg dat de sollicitant weet hoe hij kan reageren
Wat is de sollicitatieprocedure? En de sluitingsdatum? Neem ook contactgegevens op. Maar het allerbelangrijkste is: zorg voor een duidelijke sollicitatiemogelijkheid.
Zet aan tot solliciteren en verwerk een werkwoord in een kop of button
Bijvoorbeeld ‘solliciteer nu’. Dat zet aan tot actie. Laat het proces daarna ook vlot verlopen. Zodat de sollicitant niet alsnog afhaakt.
Vacature plaatsen: hoe en waar?
U wilt de vacature plaatsen. Kies het kanaal waar de ideale werknemer een vacature zoekt. Is dat in de krant, vakbladen, op specifieke (vacature)sites of op social media? Hoogopgeleiden of ouderen zoeken waarschijnlijk op andere plekken dan laagopgeleiden of jongeren. Bij de meeste media kunt u informatie vragen over hun lezers en bezoekers. Of vraag het aan uw werknemers die dezelfde functie vervullen.
Wees goed voorbereid als u personeel aanneemt
Bij personeel aannemen komt veel kijken. Wees goed voorbereid. Bekijk het stappenplan Personeel aannemen, het stappenplan Tijdelijk personeel inuren of lees meer over buitenlands personeel aannemen.
Handig: tips voor online vacatureteksten
Plaatst u uw vacature online? Bijvoorbeeld op uw website of op een vacaturesite? Zo zorgt u dat de ideale kandidaat uw vacaturetekst vindt:
- Kies een veel gezochte functienaam
- Verwerk de functietitel en andere relevante zoekwoorden in de intro
- Noem deze termen ook vaker in de vacaturetekst
- Vertel gelijk wat de functie inhoudt (de eerste 155 tekens van de intro ziet de sollicitant terug in de zoekresultaten)
- Zet de functietitel in de tussenkopjes (‘Als data-analist kun je…’)
- Voeg de functietitel in de url van de personeelsadvertentie
- Noem de plaats van de functie in de functietitel
Feiten en cijfers: hoeveel openstaande vacatures zijn er?
De grafiek toont het aantal openstaande vacatures in alle economische activiteiten. Ook het aantal openstaande vacatures bij bedrijven met minder dan 10 werkzame personen is te zien. In de afgelopen jaren is het totaal aantal vacatures sterk gestegen. Door de aantrekkende economie steeg de vraag naar arbeid in de meeste bedrijfstakken. De corona crisis begin 2020, breekt de groeiende trend in het aantal vacatures.